Innehåll & form!
De kanalerna jag tänkt använda mig av under min reklamkampanj:
Jag har tänkt använda mig av endast internet, då det är någonting som används dagligen och vanligast vid flera tillfällen av de jag vill rikta mig mot.
Varför just den?
Jo, för att internet är något som de flesta, om inte alla, ungdomar och även äldre använder sig av dagligen, så där kan många se reklamen för företaget, och även fast de inte tittar närmare så ser de namnet på företaget och vad de håller på med, och lägger det omedvetet på minnet.
På vilket sätt tror jag att min kampanj tilltalar den valda målgruppen?
Då jag själv ingår i målgruppen har det varit väldigt enkelt för mig att lägga upp de olika reklamerna, jag har helt enkelt bara gjort de på så sätt som lockar mig och mina vänner runt om. Av egen erfarenhet vet jag att det är många studenter som har väldigt mycket att göra och stressigt i skolan samtidigt som de är trött på denna kalla och mörka vinter, och det är någonting som jag valt att fokusera min kampanj på. Genom att visa hur avslappnande 20 minuter i ett varmt solaruim kan vara, samtidigt som man fyller på med D-vitaminer och får bort den gråa bleka huden får det individerna att relatera till utlandssemester och kanske bli mer lockade till att besöka företaget.
Vilka idéer har jag valt att utelämna, och varför?
Jag hade en idé om att använda mig av tv:n också, men efter lite efterforskningar och djupare tankar kom jag fram till att det inte var så lönsamt som jag först föreställt mig. Anledningen till att jag kom fram till den slutsatsen var för att det helt enkelt inte är lika populärt med tv längre inom den målgruppen jag riktar mig mot. De flesta går i skolan de flesta dagarna, och utifrån egna upplevelser så är det bara den sista stunden innan sängen som spenderas framför tvapparaten. På så sätt tror jag inte att reklamen skulle nå ut till tillräckligt många för att det ska vara värt det på det ekonomiska planet.
Jag har tänkt använda mig av endast internet, då det är någonting som används dagligen och vanligast vid flera tillfällen av de jag vill rikta mig mot.
Varför just den?
Jo, för att internet är något som de flesta, om inte alla, ungdomar och även äldre använder sig av dagligen, så där kan många se reklamen för företaget, och även fast de inte tittar närmare så ser de namnet på företaget och vad de håller på med, och lägger det omedvetet på minnet.
På vilket sätt tror jag att min kampanj tilltalar den valda målgruppen?
Då jag själv ingår i målgruppen har det varit väldigt enkelt för mig att lägga upp de olika reklamerna, jag har helt enkelt bara gjort de på så sätt som lockar mig och mina vänner runt om. Av egen erfarenhet vet jag att det är många studenter som har väldigt mycket att göra och stressigt i skolan samtidigt som de är trött på denna kalla och mörka vinter, och det är någonting som jag valt att fokusera min kampanj på. Genom att visa hur avslappnande 20 minuter i ett varmt solaruim kan vara, samtidigt som man fyller på med D-vitaminer och får bort den gråa bleka huden får det individerna att relatera till utlandssemester och kanske bli mer lockade till att besöka företaget.
Vilka idéer har jag valt att utelämna, och varför?
Jag hade en idé om att använda mig av tv:n också, men efter lite efterforskningar och djupare tankar kom jag fram till att det inte var så lönsamt som jag först föreställt mig. Anledningen till att jag kom fram till den slutsatsen var för att det helt enkelt inte är lika populärt med tv längre inom den målgruppen jag riktar mig mot. De flesta går i skolan de flesta dagarna, och utifrån egna upplevelser så är det bara den sista stunden innan sängen som spenderas framför tvapparaten. På så sätt tror jag inte att reklamen skulle nå ut till tillräckligt många för att det ska vara värt det på det ekonomiska planet.
Att ha en tvreklam kanske skulle göra min målgrupp bredare och få företaget att nå ut till fler olika individer, men då det antagligen kommer att kosta en hel del mer än vad företaget kommer att dra in på det finner jag det inte lönsamt.
Vid senare eftertanke och en del velande fram och tillbaka valde jag även att ta bort radioreklamen som jag till en början hade tänkt ha med. Med hjälp av feedback från min projektledare insåg jag att radion inte är någonting som används näst intill alls inom de åldrarna jag riktar mig mot, så precis som med tvreklamen tror jag att det skulle kosta mer än det skulle bidra om jag valde att ha med det i min kampanj.
Och sist men inte minst, kan jag ta hänsyn till miljön utan att påverka kvalitén på resultatet?
Eftersom att den mesta och så gott som allt inom min reklamkampanj är digitalt så är mitt arbete väldigt miljövänligt. På så sätt förbrukas ingenting av naturens tillgångar, och nedskräpning (de som vandaliserar och sliter ned affischer) förhindras med företagets namn.
Vid senare eftertanke och en del velande fram och tillbaka valde jag även att ta bort radioreklamen som jag till en början hade tänkt ha med. Med hjälp av feedback från min projektledare insåg jag att radion inte är någonting som används näst intill alls inom de åldrarna jag riktar mig mot, så precis som med tvreklamen tror jag att det skulle kosta mer än det skulle bidra om jag valde att ha med det i min kampanj.
Och sist men inte minst, kan jag ta hänsyn till miljön utan att påverka kvalitén på resultatet?
Eftersom att den mesta och så gott som allt inom min reklamkampanj är digitalt så är mitt arbete väldigt miljövänligt. På så sätt förbrukas ingenting av naturens tillgångar, och nedskräpning (de som vandaliserar och sliter ned affischer) förhindras med företagets namn.
Kommentarer
Trackback