Analys, diskussion och slutsats.


Under arbetets gång med denne reklamkampanj har jag stött på en del motgångarna, men de följande framgångarna vägde upp och kampanjen har i överlag lyckats gått enligt planerna. Huvudmålet var att nå ut till fler studerande och göra dem medvetna om studentrabatten som företaget erbjuder, och enligt undersökningen som gjordes efter reklamkampanjens publicerande så lyckades jag nå ut och ro hem vinsten i hamn då majoriteten av kunderna var just studerande.

Arbetet med reklamkampanjen har varit väldigt varierande, vissa motgångar och hinder var större än andra och krävde därför mer arbetskraft än vad som var beräknat/fanns till hands just då. Vi fick vid ett flertal tillfällen ta hjälp ifrån personer utifrån då våra egna resurser bara nådde halvvägs, men tack vare dessa individer lyckades vi föra vårt arbete framåt och lyckas ta oss ur de groparna vi satte oss själva i.

Det som ställde till med mest problem var att reklamkampanjens tidsplan till en början lades på helt fel årstid. Då förarbetet redan hade börjat när misstaget insågs fick vi ta en oss ordentlig funderar över hur vi skulle fortsätta och lägga upp uppgifterna för att rätta till felet. Utan den otroligt engagerade projektledaren som hyrdes in hade jag aldrig klarat av det arbetet, då det inte bara räckte att flytta fram allt då vi skulle bli tvungna att lägga arbetet på hyllan tills vidare. Men tack vare dennes arbete så la vi istället upp ett flertal olika annonser/layouter, analyserade mer i utseendet/budskapets utstrålning, samt fick möjligheten att höra flera åsikter/mer feedback då vi hade mycket mer tid att förbruka.

Arbetet med reklamkampanjen finner jag som väldigt lyckat, då resultatet av det hårda arbetet har visat sig tydligt och allt fler studerande och till och med yngre numera besöker solariet efter att ha blivit uppmärksammande på att det finns och vart det ligger. Ekonomiskt är det för tidigt att avgöra om det har gått med vinst eller ej, då annonsen än så länge inte har legat uppe så länge. Men med tanke på hur mycket andelen studerande redan har stigit bland kunderna kan jag tänka mig att hela summan av kampanjens konstader snart kommer att vara intjänade igen.


Metod.

Förstudiefasen: 
Reklamkampanjen började med att jag tog reda på information om företaget, tittade på de olika priserna och de olika grupperna med kunder som utnyttjar tjänsterna, samt vilka aspekter som drar in mest pengar/är de mest lönsamma. Utefter det kom jag fram till den målgrupp som var mest lönsam att fokusera på/var lättast och bäst att använda sig av och började sedan arbetet med att ta fram produkterna.

Kreativt skede/produktion:
Prototypen på layouten lades fram efter målgruppens intresse för att locka till sig fler kunder, och när grafikerna hade fått ett godkännande arbetades slutprodukten fram. 

När den sedan var färdig kontaktades de ansvariga för annonsering på facebook och ett publiceringsdatum bestämdes.

Utvärdering:
Här gjordes samma arbete som i förstudiefasen med syftet att sedan kunna ta fram om reklamkampanjen nådde ut och lyckades med sitt mål. Informationen som samlades in i början ställdes mot de nya siffrorna för att på så sätt få tydliga bevis på hur arbetet fungerat. 

Genom att fråga kunderna, speciellt de nya, om deras ålder och hur de fick reda på verksamheten kom jag lättare fram till slutsatsen om arbetet lyckats eller inte.

 


Tidsplan!


Eftersom att arbetet med reklamkampanjer var planerat under våren och skulle färdigställas fram till sommaren har jag blivit tvungen att ändra om en del. Under sommaren är solen oftast framme och de flesta spenderar sina dagar ute och inte speciellt många i ett solarium, så av därför mycket praktiska skäl flyttade jag produktionen en del, så den färdigställs och publiceras till hösten istället. När mörkret och det gråa höstvädret kommer, kommer fler att bli lockade av värmen och den förbättrade brännan/möjligheten till att behålla färgen från sommaren.

Innehåll & form!

De kanalerna jag tänkt använda mig av under min reklamkampanj:
Jag har tänkt använda mig av endast internet, då det är någonting som används dagligen och vanligast vid flera tillfällen av de jag vill rikta mig mot.
Varför just den?
Jo, för att internet är något som de flesta, om inte alla, ungdomar och även äldre använder sig av dagligen, så där kan många se reklamen för företaget, och även fast de inte tittar närmare så ser de namnet på företaget och vad de håller på med, och lägger det omedvetet på minnet.

På vilket sätt tror jag att min kampanj tilltalar den valda målgruppen?
Då jag själv ingår i målgruppen har det varit väldigt enkelt för mig att lägga upp de olika reklamerna, jag har helt enkelt bara gjort de på så sätt som lockar mig och mina vänner runt om. Av egen erfarenhet vet jag att det är många studenter som har väldigt mycket att göra och stressigt i skolan samtidigt som de är trött på denna kalla och mörka vinter, och det är någonting som jag valt att fokusera min kampanj på. Genom att visa hur avslappnande 20 minuter i ett varmt solaruim kan vara, samtidigt som man fyller på med D-vitaminer och får bort den gråa bleka huden får det individerna att relatera till utlandssemester och kanske bli mer lockade till att besöka företaget. 

Vilka idéer har jag valt att utelämna, och varför?
Jag hade en idé om att använda mig av tv:n också, men efter lite efterforskningar och djupare tankar kom jag fram till att det inte var så lönsamt som jag först föreställt mig. Anledningen till att jag kom fram till den slutsatsen var för att det helt enkelt inte är lika populärt med tv längre inom den målgruppen jag riktar mig mot. De flesta går i skolan de flesta dagarna, och utifrån egna upplevelser så är det bara den sista stunden innan sängen som spenderas framför tvapparaten. På så sätt tror jag inte att reklamen skulle nå ut till tillräckligt många för att det ska vara värt det på det ekonomiska planet.
Att ha en tvreklam kanske skulle göra min målgrupp bredare och få företaget att nå ut till fler olika individer, men då det antagligen kommer att kosta en hel del mer än vad företaget kommer att dra in på det finner jag det inte lönsamt. 
Vid senare eftertanke och en del velande fram och tillbaka valde jag även att ta bort radioreklamen som jag till en början hade tänkt ha med. Med hjälp av feedback från min projektledare insåg jag att radion inte är någonting som används näst intill alls inom de åldrarna jag riktar mig mot, så precis som med tvreklamen tror jag att det skulle kosta mer än det skulle bidra om jag valde att ha med det i min kampanj. 

Och sist men inte minst, kan jag ta hänsyn till miljön utan att påverka kvalitén på resultatet?
Eftersom att den mesta och så gott som allt inom min reklamkampanj är digitalt så är mitt arbete väldigt miljövänligt. På så sätt förbrukas ingenting av naturens tillgångar, och nedskräpning (de som vandaliserar och sliter ned affischer) förhindras med företagets namn.


Syftet med reklamkampanjen & Målgruppen!

Syftet med den här reklam/informationskampanjen är att att marknadföra Soloteket Bruno, och på så sätt dels öka antalet kunder, samt nå ut till målgruppen och få de intresserade av att oftare nyttja tjänsterna som företaget har att erbjuda.

Under arbetsprocessen ska/kommer jag även att lära mig hur vägen från idé till produkt ser ut, och genom att redovisa det jag utfört i denne blogg påvisar jag vad jag lärt mig och min utveckling.

Målgruppen jag riktat mig mot:
Målgruppen som jag valt att fokusera denne kampanj på är studerande. Anledningen till att jag valde att rikta mig mot denna grupp är för att Bruno har studentrabatt på sina priser, vilket gör det billigare för alla ungdomar som kommer hit och vill sola. Och den rabatten kan jag dra mycket nytta av och presentera utåt i min marknadsföring för att på så sätt finna företaget ännu mer lockande.



Inledning!

Det företaget jag ska göra min fiktiva reklamkampanj om, och den platsen jag har min praktik på är 
Soloteket Bruno. Företaget ägs av Elias Cederson, som även är den enda som arbetar här.

Soloteket Bruno är ett företag som håller på med ”solning”, och förutom att de har 7 solarium i lokalen så finns det även stans bredaste sortiment på solkrämer, tre separata duschrum med riktig dörr och lås, samt support via telefonen de stunderna Elias inte infinner sig i lokalen.

Soloteket är öppet mellan 07-22 måndag till torsdag, 07-21 på fredagar, 09-19 på lördagar & 09-19 på söndagar. Måndag till fredag infinner sig Elias i lokalen mellan 10-19, och resterande av de öppna timmarna är han ständigt kontaktbar på telefonen. När han inte är där och kassan är stängd, finns det istället betalningsautomater som sköter arbetet samt startar solariumen, så allt du behöver göra är att lägga dig ned och njuta.

Så vem är den där Elias då, som står bakom detta företag?
Elias Cederson är en man på 55 år, som bor och lever i den centrala delen av Gävle. Förutom Bruno, så äger han även en redovisningsbyrå, och är utbildad till auktoriserad redovisningskonsult. I Brunos lokaler finner ni även hans kontor där han sitter med sitt revisorarbete under dagarna.

År 2001 köpte han det som då var Söders Solcenter, för att sedan göra om det till sitt egna och få fram det som idag är Bruno. Till en början kunde man även köpa godis och olika smycken i lokalen, men då solarium var det han ville hålla på med, och hade arbetat med under en längre tid, valde han att plocka bort det och istället fokusera ännu mer på områden som rörde solarium och förbättrade kundernas vistelse hos honom.

Solarium branschen var någonting han kom in på för 30 år sedan. Han tog över ett gym som hade 6 solarium, och har sedan dess fortsatt och utvecklats inom samma karriär.  


RSS 2.0