Analys, diskussion och slutsats.
Under arbetets gång med denne reklamkampanj har jag stött på en del motgångarna, men de följande framgångarna vägde upp och kampanjen har i överlag lyckats gått enligt planerna. Huvudmålet var att nå ut till fler studerande och göra dem medvetna om studentrabatten som företaget erbjuder, och enligt undersökningen som gjordes efter reklamkampanjens publicerande så lyckades jag nå ut och ro hem vinsten i hamn då majoriteten av kunderna var just studerande.
Arbetet med reklamkampanjen har varit väldigt varierande, vissa motgångar och hinder var större än andra och krävde därför mer arbetskraft än vad som var beräknat/fanns till hands just då. Vi fick vid ett flertal tillfällen ta hjälp ifrån personer utifrån då våra egna resurser bara nådde halvvägs, men tack vare dessa individer lyckades vi föra vårt arbete framåt och lyckas ta oss ur de groparna vi satte oss själva i.
Det som ställde till med mest problem var att reklamkampanjens tidsplan till en början lades på helt fel årstid. Då förarbetet redan hade börjat när misstaget insågs fick vi ta en oss ordentlig funderar över hur vi skulle fortsätta och lägga upp uppgifterna för att rätta till felet. Utan den otroligt engagerade projektledaren som hyrdes in hade jag aldrig klarat av det arbetet, då det inte bara räckte att flytta fram allt då vi skulle bli tvungna att lägga arbetet på hyllan tills vidare. Men tack vare dennes arbete så la vi istället upp ett flertal olika annonser/layouter, analyserade mer i utseendet/budskapets utstrålning, samt fick möjligheten att höra flera åsikter/mer feedback då vi hade mycket mer tid att förbruka.
Arbetet med reklamkampanjen finner jag som väldigt lyckat, då resultatet av det hårda arbetet har visat sig tydligt och allt fler studerande och till och med yngre numera besöker solariet efter att ha blivit uppmärksammande på att det finns och vart det ligger. Ekonomiskt är det för tidigt att avgöra om det har gått med vinst eller ej, då annonsen än så länge inte har legat uppe så länge. Men med tanke på hur mycket andelen studerande redan har stigit bland kunderna kan jag tänka mig att hela summan av kampanjens konstader snart kommer att vara intjänade igen.
Metod.
Förstudiefasen:
Reklamkampanjen började med att jag tog reda på information om företaget, tittade på de olika priserna och de olika grupperna med kunder som utnyttjar tjänsterna, samt vilka aspekter som drar in mest pengar/är de mest lönsamma. Utefter det kom jag fram till den målgrupp som var mest lönsam att fokusera på/var lättast och bäst att använda sig av och började sedan arbetet med att ta fram produkterna.
Kreativt skede/produktion:
Prototypen på layouten lades fram efter målgruppens intresse för att locka till sig fler kunder, och när grafikerna hade fått ett godkännande arbetades slutprodukten fram.
När den sedan var färdig kontaktades de ansvariga för annonsering på facebook och ett publiceringsdatum bestämdes.
Utvärdering:
Här gjordes samma arbete som i förstudiefasen med syftet att sedan kunna ta fram om reklamkampanjen nådde ut och lyckades med sitt mål. Informationen som samlades in i början ställdes mot de nya siffrorna för att på så sätt få tydliga bevis på hur arbetet fungerat.
Genom att fråga kunderna, speciellt de nya, om deras ålder och hur de fick reda på verksamheten kom jag lättare fram till slutsatsen om arbetet lyckats eller inte.